Saturday, July 15, 2006

Pentru inceput

"Nu privesc publicitatea ca pe un divertisment sau ca pe o forma artistica, o consider mai degraba un mijloc de informare" spunea David Ogilvy. Pentru mine publicitatea este arta suprema, pentru ca include toate formele de arta cunoscute. Putem vorbi deja despre campanii ramase in istorie sau creativi clasici. Mi se intampla sa ma opresc pe strada si sa contemplez un panou publicitar mai des decat o fac intr-o galerie de arta. Strada a devenit o galerie de arta. Exista critici de publicitate, invidii si fani. Exista si festivaluri si publicatii. Si bani. Foarte, foarte multi bani. Bani care schimba oameni. Exista trenduri, curente. Exista un stil european si unul american. Exista publicitatea englezeasca al carei fan ma declar. Sunt fan Adobe. Ce e Adobe? Publicitarii stiu. Nu ai cum sa faci publicitate fara sa stii ce este Adobe. Candva spuneam ca daca ai o idee buna o poti face si cu pixul, ea tot buna e. Acum nu mai sunt chiar asa convins.
Exista si publicitatea de provincie. Nu se compara cu aia de capitala, care nu se compara cu cea de afara dupa cum am vazut la ultimile festivaluri. Asadar, imi pun firesc intrebarea, pe ce loc ma aflu eu, Cristian Lungu, Director de Creatie la ADVERO din Iasi in lista creativilor din lume. Probabil ceva de genul 4555007. E de bine sau de rau? Mi-ar placea sa discut depre domeniul in care lucrez cu colegii de breasla, cu cei pasionati sau cu oricine. Asadar, va provoc. Daca aveti o parere turnati aici. Ce e bine, ce e rau in publicitatea din Iasi?

21 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mda, buna idee! Hai sa ne analizam prin comparatie.
Chestia asta cu publicitatea provinciala ma deranjeaza si pot spune si de ce.
Practic diferentierile astea pe care le-ai mentionat nu apar ca urmare a regiunii in care isi are sediul firma, ci ca urmare a lipsei accesului acesteia la conturile grase si interesante. Deseori ma gandeam eu de ce nu pot face un spot cu un tigru lenes care se linge pe bot in timp ce ii comanda un sprite unui crocodil infiorator. La mine de ce ideile trebuiau sa moara in fasa din cauza lipsei posibilitatilor de executie? Deci aceasta caracteristica de provincialitate este strict legata de posibilitati. Asa ca hai sa impartim simplu in categorii agentii ce au conturi mari si agentii ce au conturi mici.

As dori sa vad si eu o campanie nationala integrata facuta de o agentie din Iasi. Vreau sa vad un spot publicitar facut impecabil cu idee, scenariu, actori, locatii ... Cui sa arunci aceasta provocare? Vreau sa vad un premiu pt regiunea Moldovei. Se pare ca au murit aceste ambitii. Daca un publicitar este un artist (aceasta parere o impartasesc si as putea da si o alta definitie: manipulator al sufletelor in stil artistic) atunci acest artist are nevoie de recunoastere. Cum? Prin participarea la festivaluri, concursuri. Si atunci... pe cand dragi artisti?

1:34 PM  
Anonymous mucu said...

Eu unul nu sunt de acord cu ce a zis anonymous. De ce? Eu cred ca poti face lucrari cule si pentru cel mai mic client. Cine te opreste sa faci un afis futere pentru cel mai obosit bar din iasi? Un afis cu o super idee si o super realizare, cu care sa participi la AdPrint? Ce acolo exista criterii de genul nu participa decat lucrarile facute pentru clienti cu mari? Nu esti liber sa creezi, esti liber sa gandesti. Totul depinde de tine, sa iti dai interesul.

2:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

mucu..te impiedica sa faci super afisul mentalitatea omului proprietar de bar obosit. Pentru ca el nu va intelege ideea din super afis. El stie ca trebuie sa scrie mare "Preturi mici" si va vrea sa scrie asta pe afisul lui...si alte chestii din astea. Tu poti sa-l faci, dar el nu ti-l va accepta. Exista un public caruia i te adresezi printr-o reclama. Unul mai mult sau mai putin cult, unul ca va dori noul si unul care va respinge orice e iesit din tipare.

2:52 PM  
Anonymous ama said...

De obicei nu se vorbeste despre Moldova , parca nu exista, parca Iasi nu e pe harta . nici macar k oras cultural , si sa vorbesti despre publicitate e dificil.
Eu nu vad asa, dar asa ne vad cei din jur.
De ex. de ce patronul de bar din bucuresti accepta acel afis super cool si patronul din iasi nu? Nu au reduceri in Bucuresti? Sau e mai cult publicul din Bucuresti? nu as spune... pur si simplu cred ca in provincie omul nu e interesat de publicitate... nu asa cum s-ar cere si ar fi normal. Afaerea merge oricum oamenii vin,de ce sa investeasca bani intr-un afis?
Si adevarul este ca ideile si creativitatea cad frumos la portile realizarii pentru ca nu sunt sustinute, si nu cred k doar publicitatea se afla in situatia asta...
iar problema se afla in oameniicare nu stiu ce vor, nu se informeaza si le este frica de nou.

12:42 PM  
Blogger Cristian said...

Moldova exista. Si pe harta si in publicitatea din Bucuresti. Multi oameni din agentiile de acolo sunt moldoveni. Am inteles ca neoficial se spune ca jumatate din capitala este moldoveneasca. Advero s-a luptat de doua ori cu bucuresteni si a catigat un client mare de sub nasul lor. Deasemenea exista o agentie in Iasi care este vazuta bine in Bucuresti. Nu ma laud, vorbesc despre Grapefruit. Eu personal nu sufar ptr ca locuiesc in aceasta zona. A fost decizia mea si o consider o provocare. Nu ma opreste nimeni sa particip la festivaluri sau sa abordez clienti mari. Si o fac.

1:12 PM  
Anonymous Iulian A. said...

Dar acum hai sa mutam putin vina de pe clientii fara educatie si pofta de publicitate, pe unele agentii din Iasi; toti se plang, toti ne plangem ca in Iasi e rau, ca in Bucuresti e atat de bine, dar cate agentii din Iasi ar fi in stare sa dea piept cu Bucurestiul ? Aici in Iasi e tare putina calitate buna, ca pe Advertising concurenta e slaba tare si unele agentii nu isi prea bat capul sa ofere exact solutiile cele mai bune pentru ca ori considera ca acel client mai "tzaran" nu merita si nu ar intelege daca i s-ar oferi mai mult SAAAAU de multe ori nu pot, pentru ca nu dispun de oameni destul de pragatiti (care nu neaparat ca nu exista, dar costa mai mult si cineva tre sa ii si plateasca, nu ?! ).

Trecem la reclame TV...in Iasi NU EXISTA aparatura necesara pentru executia unui spot ca in capitala. Cate agentii sunt dispuse ca aduca echipa "profi" sa filmeze un spot? Pe partea foto sa zicem ca stam mai bine, avem aparatura, avem si unii fotografi, dar si asa, cam rar se apeleaza la un fotograf bun pt un print, poate-poate se mai economisesc 100-200 de euro sau chiar mai putin.

Publicitatea este o afacere banoasa, dar ca orice alt lucru, nu iti toarna bani in buzunar fara ca tu sa bagi bani, multi bani in ea, iar una din cele mai mari probleme a publicitatii iesene e zgarcenia. Pentru aceasta zgarcenie la partea vizuala se incearca compensarea cu idei mai bune, dar cum concurentza nu-i, si deci nici frica de a-ti pleca clientul la altul, nici ideile nu-s prea stralucite de multe ori.

Asa ca in loc sa ne plangem ca nu avem clienti de Bucuresti, eu zic sa ne bucuram ca nu-i avem, pentru ca majoritatea vrem banii mai multi ai acelor clienti, dar nu prea suntem pregatiti pentru exigenta lor mult sporita si tot frecushul necesar multumirii unui client de Bucuresti.

5:05 PM  
Anonymous mishu said...

Gresit! Uitati-va la portofoliul multinationalelor din Bucuresti. Doua-trei campanii ireprosabile, cu care defileaza, si multe-multe proiectzele cu care mie mi-ar fi rusine sa ma afisez undeva.
Orice agentie isi are nashul si face concesii de dragul banilor si din lipsa de interes. Toti cauta o mina de aur, un mega-client cu care sa se afirme, si prea putin le pasa de clientii mici (care, da, pot fi parteneri extraordinari sau foarte, foarte agasanti).
Cine ar trebui sa fie clientii unei agentii din provincie? O companie din aceeasi regiune geografica? Atunci de ce orice potential client mai mare alearga sa invite la pitch 3 agentii din Bucuresti, cu portofolii mai mult sau mai putin penibile? Fiindca nu a auzit de nimeni din zona!
Agentiile locale ar trebui sa faca proiecte mai indraznete (luptand cu clientul temator) si sa demonstreze, chiar cu mijloace restranse, ca se poate face treaba serioasa chiar si aici.
P.S.: Nu ma refer la pseudo-agentiile cu 2 graficieni, care cer fotografului sa prelucreze fisierele cu imagini...

6:38 AM  
Blogger Glu said...

calm down dude

doar iti dau un exemplu, unul din motivele pentru care gmp s-a despartit de cosmote si de ashley a fost ca nu vroiau nimic creativ, si chiar erau bani foarte multi. plus ca avand un volum mare de lucrari influentau si celelalte proiecte.

vorbesc de curtea mea ca de ceilalti nu stiu.

8:10 AM  
Anonymous Iulian A. said...

cosmote al cui copil e acuma ? Inca mai sunt de parere ca n-o sa mai supravietuiasca mult timp cosmote-ul..parerea mea de ne-publicitar :D

12:28 PM  
Blogger Glu said...

Cohn & Jansen

1:40 PM  
Blogger Cristian said...

Cosmote pare blestemat. Mereu a mizat pe chestii perdante. Va amintiti de spotul ala stupid cu blonda din vremea in care se numea Cosmorom parca. Si acum la fel. Nu s-a copt bine verdele Connex si avem un alt verde aproape identic. Asta intr-un moment in care puterea culorii este mai tare decat brandul in sine. Cred ca ptr noi romanii, verdele va fi mereu Connex, rosul va inseamna Coca Cola si Vodafone, iar portocaliul, spuneti voi. Si eu sunt de parere ca se va "stinge" la un moment dat Cosmote-ul, dar nu din cauza verdelui. As paria pe puterea concurentei. As purta cu placere Vodafone, dar deja sunt dependent de Orange. Ambele sunt "iubibile", calde, umane. Cosmote este agresiv, obraznic si mai ales necopt...

4:15 PM  
Anonymous Iulian A. said...

Eu cred ca am fost omul cel mai putin impresionat de ofertele cosmote, adica alea de nu stiu cate mii de minute incluse, sau telefoanele gratis si tot asha mai departe. Mi s-au parut mai degraba metode disperate (si foarte costisitoare) de a acapara ceva clienti de-ai concurentzei pe care sa incerce cumva sa-i transforme in clienti fideli si nu stiu in ce masura au reushit, dar parca sunt tot mai neinteresanti pe zi ce trece. Nu a fost sa fie, wrong time, wrong country.

Revenind la big players, stiti cumva ceva cifre, acuma ca Vodafone-ul e mare si tare? Citisem acum ceva vreme intr-un Campaign ca Orange-ul avea cu cateva sute de mii de clienti mai mult decat Connexul, acum care mai e situatia ?

6:43 PM  
Anonymous ama said...

Citind un articol, m-am oprit, am recitit si m-am gandit "Cum putem sa fim unici, chiar daca suntem exact ca ceilalti?"
Este general valabil pentru tot ce facem, dar referitor la pulicitate ma intreb cu ce anume se diferentiaza romanii de cei din afara... sau se diferentiaza cu ceva?
Daca e un stil american, il recunoastem, daca e britanic, la fel, dar un stil romanesc exista??
Oare nu ar trebui sa fim preocupati ca sa dezvoltam o publicitate romaneasca buna? Exista filme romanesti bune de ex, exista si muzica de calitate, tot romaneasca numai sa stii sa alegi, au si ei oi negre k si noi.
De ce in loc sa ne uitam dupa Europa k stil si sa lucram k ei, nu am cauta ceva propriusi la fel de bun?

3:28 AM  
Blogger Cristian said...

Cand spui filme romanesti bune, probabil te referi la cele "clasice" gen Morometii sau Haiducii lui Saptecai? Banuiesc ca da. Dar oare se compara aceste filme cu sa zicem, "Casablanca"? Parerea mea e ca suntem departe de Europa si am fost mereu departe. Atunci cand se construia Roma cei care traiau pe aceste meleaguri locuiau in colibe de pamant. Unde mai pui ca am avut si jumatate de secol de comunism. Pe langa asta incepi sa afli ca tot ceea ce am invatat noi la scoala nu e adevarat; Mihai Viteazul a fost un aventurier, Stefan cel Mare si Sfant era un afemeiat care spala bani si dadea tribut pe ascuns turcilor, iar omul se pare ca nu se trage din maimuta, ci doar suntem "rude", dupa cum spun cei de la Discovery. Fata de noi, celelalte natiuni occidentale au avut o evolutie fireasca, ascendenta. Nu i-a cenzurat nimeni si nu le-a interzis nimeni sa gandeasca. E firesc sa fie cu cel putin 50 ani inaintea noastra.
Trebuie sa fim constienti ca ne vom integra in Europa si vom face parte din acest "popor european". Probabil ca se va forma in cateva decenii o gandire unitara europeana, ne vom omageniza la un moment dat. Cui ii va pasa atunci de originea romaneasca. Care origine romaneasca?

4:01 AM  
Anonymous mouton said...

ase,Domnilor,hadeti sa povestim despre romani-iubire bibelou de portelan...
apropo.la ,,noi,, ca sa zicem asa..este denaturata conceptia estetica a lucrurilor, pe langa faptul ca am ramas cu idei fixe in ceea ce priveste- chenar, rama de tablou , si obsesie pentru detalii, mai vem si mania bibelourilor colorate. Nu zic ca nu functioneaza, dar, ma refer la publicitate: rama de tablou-este pentru colectionari, chenarul e pentru tabel -sunt elemente grafice-nu concept publicitar.
ducem lipsa nu de artisti sau designeri -ducem lipsa de teoria artelor, semiotica si estetica postmoderna, dar daca se vinde produsul, ce mai conteaza domle ca o sigla cineva o intrepreteaza ca si un vagin- i se va stiga :loossssssssser!

8:37 AM  
Anonymous matter said...

Locul si mediul iti dau informatii si stimuli. Daca poti sa..., atunci faci sa..., oriunde. Sigur ca cel mai bine e acolo unde ai cu cine, pentru cine si cu ce. Mouton, asa e, avem inca multe de invatat. Hai s-o facem, iar pe cei care n-o fac sa-i lasam in pace. Cred ca se vorbeste de facute aici.

4:02 PM  
Anonymous ama said...

vorbeam de clasicele filme romanesti gen :"Balanta" sau "Ciulenadra", mai noi "Filantropica" sau "15", la ele ma refeream. Sunt bune si sunt ale noastre si vb despre noi dincolo de granite. Idea mea era ca nu trebuie sa devenim Europa ci sa fim noi insine, ca ne uitam in aceeasi directie e normal, sau ca aveam aceleeasi vise dar sa le facem in felul nostru si de ce nu mai bine.
In ceea ce priveste ist,romaaniiau furat ce au putut.
Amavut si noi la Sarmisegetuza canale de apa,canale de drenaj, drumuri,pavate , scari etc.
Referitor la bibelouri a fost o campanie faina facuta pt MTV Romania cu Marilyn Manson pe post de bibelou :D , sau Michael Jackson pe carpeta Rapirea din Serai a fost o idee buna, depinde cum e privita, Nu e cel mai concludent ex, e si trist dar adevarat, insa a fost o idee originala.

11:13 PM  
Anonymous iulian a. said...

ama, acum ca sa mai fii cumva original in advertising, sa zicem, tre sa fii tare de tot, ceea ce noi nu prea suntem, asha ca trebuie sa mai schimbam si noi palaria, mai dam cu fard Maria.. stii tu :D

12:11 PM  
Blogger Cristian said...

stiati ca acum 2000 ani cand nistea oameni il rastigneau pe Isus, chinezii aveau lift? si vapoare cu zbaturi. am vazut pe Discovery. Nu are legatura cu tot ce vorbim noi aici dar mi s-a parut kul.

3:14 PM  
Anonymous ama said...

http://iqads.ro/tv_3428

10:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

I really enjoyed looking at your site, I found it very helpful indeed, keep up the good work.
»

12:35 PM  

Post a Comment

<< Home